JOSEP-MARIA BALANYÀ

La carrera del pianista barceloní resident a Brussel·les Josep-Maria Balanyà, amb més de quaranta anys de treball a l’escenari i 22 discs enregistrats, l’ha dut des de la música clàssica i el jazz fins a especialitzar-se en la improvisació, l’art acústic experimental i la performance, camps en els quals gaudeix d’un elevat reconeixement internacional.

Balanyà és també improvisador, compositor, director d’orquestres d’improvisació i artista sonor. En les seves composicions i interpretacions, Josep-Maria Balanyà explora els límits de la música. Està particularment interessat en la combinació de diferents arts i la transferència de l’art a la música.

Per tal d’ampliar i aprofundir la seva inclinació per les belles arts i també pel material artesanal, va assistir a cursos de pintura i gravat a l’Acadèmia Europea de Belles Arts de Trèveris / Alemanya.Sota els auspicis i l’organització del cap de l’Acadèmia, la Dra. Gabriele Lohberg, Balanyà va realitzar durant molts anys una sèrie de concerts-performance interactius a la Kunsthalle de l’Acadèmia, on es combinaven arts plàstiques amb música i performance. Aquí va experimentar amb la interacció entre els sons que sorgeixen quan es treballa a la placa de gravat de coure i el resultat artístic. Va treballar amb el taller de metall que feia o proporcionava escultures per a actuacions musicals.

Les obres es troben ara a la col·lecció del Museu d’Art Modern de Tarragona. En una tasca docent per als estudiants de l'Acadèmia Europea d'Art, es va dedicar a les imatges musicals de composicions contemporànies i va suggerir utilitzar-les com a base per a dibuixos interpretables musicalment. En concerts performatius, no només feia sonar instruments musicals, sinó que, amb amplificació i manipulació electrònica, també escultures (Pierre Wéber), pintures (classe Joe Allen), cossos (models de l’acadèmia d’art) i objectes trobats.Com a part d’aquests projectes, Balanyà va oferir fins i tot un concert de campanes a la catedral de Trèveris.

 

Principalment, la seva pròpia producció artística se centra en pintures abstractes en què utilitza tècniques mixtes, però sobretot acrílic sobre tela. A més, ha estudiat fotografia i ha practicat aquest art des de l’adolescència. La seva obra ha seguit un procés que va des del pictorialisme fins a la fotografia directa, la fotografia de carrer, la macro tècnica i l’estudi del cos humà. Actualment prepara diverses exposicions en què presenta una sèrie de fotografies d’estil impressionista amb moviment; aquesta tècnica dona un resultat pictòric abstracte.

 

Pel que fa al seu terreny principal, la música, Balanyà va estudiar a Barcelona, Suïssa i Nova York.  El seu catàleg musical comprèn més de 140 obres, la majoria amb una part significativa d’improvisació. Els seus treballs com a pianista solista combinen el so pur de l’instrument amb tècniques de piano preparat o manipulat que li permeten exhibir una gran varietat de sons no convencionals. Ha presentat diversos projectes multimèdia per a piano, veu, electrònica en temps real, vídeo, dansa Butoh, així com peces per a percussió sobre escultures, objectes sonors i utensilis propis de belles arts. Ha creat escultures i instal·lacions sonores que poden ser tocades pel públic. Ha treballat amb músics de primera línia, Freqüenta festivals i programes de ràdio a molts països d’Europa i Amèrica. Ha obtingut diverses beques de creació a Alemanya i a Suïssa. En els llindars entre la música i la performance, Balanyà ha dut a terme les seves accions més imaginatives, com el recital en la foscor absoluta al Sendesaal de Bremen o el concert per a les campanes de la catedral de Trèveris, Alemanya. Els concerts de Balanyà són rituals enèrgics –hom diria que toca el piano amb tot el cos– on es percep la presència de la música feta matèria. Actualment resideix entre Brussel·les i Barcelona.

www.balanya.net